Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Kazimierski Festiwal Organowy

W sobotę, 7 lipca, o godz. 19.30 w Kościele Farnym rozpocznie się Kazimierski Festiwal Organowy.

Od 46 lat, w sobotnie wieczory lipca i sierpnia, w kazimierskiej farze odbywają się koncerty organowe. Pierwszy z nich zorganizowano w 1972 r. z inicjatywy pani Krystyny Pielak, ówczesnej dyrektor Domu Kultury oraz prof. Feliksa Rączkowskiego, wybitnego organisty. Do 2013 r. koncerty odbywały się pod nazwą Letnie Wieczory Muzyczne, a obecnie jest to Kazimierski Festiwal Organowy.
Organy w kazimierskim kościele farnym są uważane za najstarszy i jedyny tego rodzaju instrument w Polsce. Powstały w 1620 r. w warsztacie gdańskiego mistrza Szymona Liliusza, który pracował nad ich stworzeniem niemal 13 lat. Mimo iż organy mają już prawie 400 lat, są w pełni sprawne i w dużej części autentyczne (posiadają 35 z pierwotnych 40 głosów, 1436 piszczałek, dwie klawiatury ręczne i nożną). Na zabytkowym instrumencie mogą i chcą grać najwybitniejsi wirtuozi gry organowej na świecie.
Organizatorami tegorocznego festiwalu są: Kazimierski Ośrodek Kultury Promocji i Turystyki, Urząd Miasta w Kazimierzu Dolnym, Parafia Rzymskokatolicka pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i Bartłomieja Apostoła, Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Kulturowego oraz Kazimierska Fara.

Podczas pierwszego koncertu wystąpią: Aleksandra Zamojska (sopran) i Witold Zaborny (organy)

 

ALEKSANDRA ZAMOJSKA – absolwentka AM w Krakowie w klasie prof. Z. Donat oraz salzburskiego Mozarteum. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki (1996–1998), a w 1999 r. stypendystka Ministerstwa Austrii. W paryskich teatrach Bastille i Palais Garnier śpiewała w operach: „Borys Godunow” M. P. Musorgskiego, „Miłość́ do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa, „Eliksir miłości” G. Donizettiego, „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka oraz w „Don Giovannim” W. A. Mozarta. Z Berlińską Orkiestrą Symfoniczną wykonała pieśni K. Szymanowskiego, a z Bamberger Symfonikami Chantefleurs et Chantefables W. Lutosławskiego. Interpretowała partie napisane specjalnie dla niej: w 2007 r. w Madrycie w spektaklu „Zangezi” H. Parr, w 2008 r. w Paryżu oratorium „Et iterum venturus est” P. Bannister. Na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” (2008 r.), zaśpiewała niedawno odnalezioną arię sygnowaną nazwiskiem Mozarta „Jesu dulcis memoria”. Wraz z Wiener Akademie i Martinem Haselböckiem brała udział w spektaklu „The Infernal Comedy” ze sławnym aktorem Johnem Malkovichem. Występowała na festiwalach Händla w Göttingen, Glucka w Norymberdze, Schwetzingen, a także w Chinach. Wielokrotnie nagradzana, gościła na wielu prestiżowych scenach europejskich.

Zobacz także  Kazimierskie Regaty na Wiśle

Dr hab. WITOLD ZABORNY, prof. AM studiował w klasie organów w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem w 1993 r.). Jest laureatem konkursów organowych, m. in. w 1992 r. III nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku, był także półfinalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Paula Hofheimera w Innsbrucku. W ramach programu „Socrates” prowadził lekcje otwarte dla studentów Polytechnic, School of Music, Dance and Media w Oulu (Finlandia). Działalność artystyczna Witolda Zabornego obejmuje recitale i koncerty kameralne. Muzyk brał udział w znaczących festiwalach w kraju i za granicą (Austria, Włochy, Grecja, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Czechy i Finlandia). Posiada w swoim dorobku nagrania radiowe, telewizyjne i CD. W ramach działalności popularyzującej muzykę organową, organizuje cykliczne festiwale organowe na Górnym Śląsku i Opolszczyźnie. Jest inicjatorem i kierownikiem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Namysłowskie Letnie Koncerty Organowe. W marcu 2011 r. obronił pracę habilitacyjną otrzymując tytuł doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Zajmuje się działalnością naukowo-dydaktyczną jako profesor w Katedrze Organów i Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi klasę organów, zajęcia z basso continuo i kameralistyki. Pełni także funkcję Prodziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego.

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *