Witamina E bardzo często nazywana jest witaminą młodości. To dzięki niej możemy cieszyć się doskonałym wyglądem skóry i włosów. Jednak to nie jedyne działanie witaminy E, które sprawia, że warto zadbać o jej obecność w diecie. Dowiedz się więcej na temat witaminy E!

 

Witamina E – właściwości

Jedną z najważniejszych funkcji witaminy E jest zwalczanie wolnych rodników. Te cząsteczki są bowiem wszechobecne i mogą wywoływać wiele poważnych schorzeń, w tym nowotwory. Wpływają one również na szybsze starzenie się tkanek. Dzięki uzupełnieniu diety o odpowiednie ilości witaminy E można uniknąć tego scenariusza.

Witamina E odpowiada również za właściwą ruchliwość mięśni oraz wspomaga płodność, zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Podczas ciąży jest również niezbędna dla właściwego rozwoju płodu. Substancja ta obniża również poziom cholesterolu. Wpływa ona również na pracę serca, a także ma znaczenie dla odpowiedniej ostrości wzroku.

Witamina E doskonale wpływa również na kondycję skóry oraz włosów. Stają się one znacznie bardziej elastyczne i doskonale nawilżone, a przy tym przyjemne w dotyku. Dlatego też witaminę E warto stosować nie tylko wewnętrznie, lecz także zewnętrznie.

Witamina E – niedobór

Do niedoborów witaminy E dochodzi przede wszystkim u osób z zaburzeniami wchłaniania, cierpiących na mukowiscydozę, celiakię lub zespół Bassena-Kornzweiga. Do objawów jej niewystarczającego poziomu w organizmie zaliczyć można:

  • pogorszenie stanu skóry i włosów,
  • zaburzenia neurologiczne,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • anemię,
  • znaczne osłabienie siły mięśni,
  • niepłodność,
  • spadek koncentracji,
  • zaburzenia widzenia,
  • obniżenie odporności,
  • problemy z koncentracją.

Dzięki stosowaniu odpowiedniej diety, bogatej w żywność zawierającą witaminę E, tego typu objawy nie powinny wystąpić. Jeśli jednak podejrzewamy u siebie niedobór tej substancji, warto skonsultować się z lekarzem i wykonać odpowiednie badania. Zamiast przyjmować bezsensownie jej większe ilości, dla poprawy zdolności umysłowych oraz odporności znacznie lepiej będzie wybrać naturalne preparaty. 

Więcej ciekawych informacji na stronie: Pelafenlek.pl.

Nadmiar witaminy E

Przy stosowaniu jedynie naturalnej witaminy E, czyli tej pochodzącej z żywności, istnieje bardzo niewielkie ryzyko jej przedawkowania. Może ono jednak wystąpić u osób przyjmujących suplementy, np. witaminę E w kapsułkach. Do objawów jej nadmiaru należą:

  • kłopoty ze wzrokiem,
  • zaburzenia ze strony układu pokarmowego, jak nudności czy biegunki,
  • bóle głowy,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • bolesność mięśni.

W przypadku potwierdzonego nadmiaru witaminy E należy zasięgnąć porady lekarza oraz natychmiast zaprzestać stosowania preparatów z jej zawartością.

Zapotrzebowanie na witaminę E

Witamina E, aby pomagała w zachowaniu dobrego zdrowia, powinna być dostarczana do organizmu w określonych dawkach:

  • niemowlęta do 6 miesiąca życia – 4 mg,
  • niemowlęta do 12 miesiąca życia – 5 mg,
  • dzieci do 6 roku życia – 6 mg,
  • dzieci do 9 roku życia – 7 mg,
  • chłopcy od 10 roku życia oraz dorośli mężczyźni – 10 mg,
  • dziewczęta od 10 roku życia oraz dorosłe kobiety – 8 mg,
  • kobiety w ciąży – 10 mg,
  • kobiety w okresie laktacji – 11 mg.

Witamina E – występowanie

Do dobrych źródeł witaminy E zaliczyć można przede wszystkim oleje, w tym słonecznikowy, sojowy czy rzepakowy, a także niektóre orzechy oraz migdały. Jej duże ilości znajdują się również w zarodkach roślin czy kiełkach. Znaleźć ją można też w rybach, otrębach, maśle oraz niektórych warzywach, jak jarmuż, pomidory, brokuły czy szpinak. Witamina E występuje także w owocach, w tym w awokado oraz czarnej porzeczce.

Warto pamiętać, że witamina E najlepiej wchłania się w towarzystwie tłuszczów. Jej przyswajanie poprawiają również witaminy A, C oraz z grupy B, selen, fosfor oraz mangan.

Przyjmowanie odpowiednich ilości witaminy E jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia. Dlatego warto pamiętać o włączeniu jej do codziennej diety.

 

Zobacz także  Jaki stolik kawowy wybrać?

 

Źródła: 

http://www.izz.waw.pl/attachments/article/33/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdf

There are no comments yet.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).