Według prognoz ekspertów już w 2022 roku wartość polskiego sektora odzieżowego wyniesie ponad 43 mld zł. Wpływ na rozwój tej branży mają rosnące zyski z e-commerce. Polacy coraz chętniej kupują ubrania właśnie przez internet – w sklepach internetowych i na aukcjach online.

 

Polak na zakupach w internecie

Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” z 2018 roku wskazuje, że 83,6 proc. Polaków, z populacji liczącej 38,4 mln osób, to internauci w wieku od 7 do 75 lat. Łącznie daje to 27,8 mln użytkowników sieci w Polsce. 56 proc. z nich dokonało kiedyś zakupów online, 54 proc. kupuje w polskich e-sklepach, a 23 proc. w sklepach zagranicznych.

Częściej w sieci kupują kobiety (54 proc. wszystkich kupujących), osoby w wieku od 15 do 24 lat i od 25 do 34 lat. Większość z nich (44 proc.) ma wykształcenie średnie i mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (34 proc.) oraz w miastach do 200 tys. mieszkańców (37 proc.).

Do najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych w sieci zalicza się:

  •       odzież,
  •       dodatki,
  •       akcesoria,
  •       książki,
  •       płyty,
  •       filmy,
  •       bilety do kina lub teatru.

Polacy lubią robić zakupy online, ponieważ uważają, że są one wygodne, mało skomplikowane, tańsze i zajmują mniej czasu niż kupowanie w sklepach tradycyjnych. Poprawie uległa też w ostatnim czasie ocena bezpieczeństwa zakupów online.

W raporcie Gemius pokazano najlepiej rozpoznawalne marki spośród wszystkich polskich e-serwisów. Króluje serwis aukcyjny Allegro.pl. Kategorią, w której respondenci mieli najmniej kłopotów ze spontanicznym wskazaniem stron WWW, jest odzież. W tym wypadku dominują serwisy Allegro (30 proc. wskazań) oraz Zalando (25 proc.). Na dalszych miejscach respondenci wymieniali:

  •       Bonprix,
  •       H&M,
  •       OLX,
  •       Domodi,
  •       Reserved,
  •       Cropp,
  •       Zara,
  •       AliExpress,
  •       Answear.

Przyszłość rynku odzieżowego

KPMG przygotowało pod koniec 2018 roku raport „Rynek mody w Polsce”. Z analiz rynku odzieżowego wynika, że sektor mody w Polsce należy do grupy najatrakcyjniejszych i największych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Wartość sprzedana naszego rodzimego rynku w 2016 roku wyniosła 29,1 mld zł i systematycznie rośnie.

Zobacz także  KAZIMIERZ DOLNY W OGNIU KAMPANII

Polacy przeznaczają około 10 proc. swoich miesięcznych zarobków na zakupy odzieży i obuwia. Rzadko kiedy podejmują przy tym decyzje tego typu spontaniczne. Raczej wynikają one z istnienia konkretnej potrzeby i przemyślenia zakupu danej rzeczy.

Nowoczesne technologie wspierające rynek odzieżowy

Pomimo faktu, że jak we wspominanym raporcie wskazuje KPMG, większość (70 proc.) Polaków nigdy nie skorzystała z nowoczesnych technologii na rynku modowym, to właśnie one w przyszłości mogą pomóc w podejmowaniu decyzji zakupowych oraz zwiększyć ruch w e-sklepach. Wśród tych technologii wymienia się:

  •       internetowe przymierzalnie,
  •       cyfrowe lustro,
  •       wirtualnych stylistów,
  •       widok odzieży w sklepach online 360 stopni.

Nowe technologie są systematycznie wprowadzane przez firmy działające w branży odzieżowej i obuwniczej. Zarówno jeśli chodzi o produkcję, jak i sprzedaż. Pojawiają się nowoczesne maszyny, które pozwalają na automatyzację procesów produkcji. Wprowadzenie możliwości wirtualnego przymierzania ubrań i obuwia sprawi, że być może część osób, które dotychczas nie chcą robić zakupów odzieżowych i obuwniczych online, w końcu się do nich przekona. Obecnie, zgodnie z zaprezentowanym raportem dotyczącym rynku odzieżowego, jako główne powody unikania takich zakupów wymienia się:

  •       brak możliwości zobaczenia lub przymierzenia danej rzeczy przed zakupem – 79 proc. wskazań,
  •       brak możliwości naocznego sprawdzenia jakości produktu – 48 proc. wskazań,
  •       problematyczny zwrot niepasujących towarów – 30 proc. wskazań.

Jeśli problemy te zostaną rozwiązane, przyszłość rynku e-commerce w branży odzieżowej i obuwniczej może być bardzo dobra.

Szeroka oferta obuwia i odzieży online

Tradycyjne sklepy odzieżowe i obuwnicze przenoszą się coraz częściej do sfery wirtualnej – powstają nowe e-sklepy i platformy m-commerce, pozwalające na obsługę zamówień online, na odległość. Wystarczy bowiem dostęp do internetu, np. w pakiecie internetu UPC, aby wygodnie i szybko móc robić zakupy odzieży przez internet.

There are no comments yet.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).