Tradycję Dnia Zadusznego zapoczątkował opat benedyktynów w Cluny we Francji, św. Odilon i wyznaczył na to dzień 2 listopada. W Polsce Dzień Zaduszny jest odpowiednikiem słowiańskiego święta Dziadów opisanego m.in. przez Adama Mickiewicza. Na Lubelszczyźnie w Dzień Zaduszny wierni przynosili do kościoła kaszę w garnuszkach, aby rozdać ją biedakom w intencji dusz konkretnych zmarłych. Na grobach – obok kwiatów i lampek – stawiano miniaturowe gliniane dwojaczki lub trojaczki z symbolicznym poczęstunkiem dla dusz zmarłych. Ten zwyczaj wziął się od słowiańskiego obrzędu Radunicy, polegającego na składaniu na grobach obfitej ofiary z jadła i napojów. W tamtych czasach wierzono, że w tym dniu dusze przychodzą na ziemię. Z tego względu obowiązywały konkretne  nakazy i zakazy. W Dzień Zaduszny szykowano na śniadanie siedem lub dziewięć potraw m.in. pierogi, kapustę, mięso, kutię, oładki, jajecznicę i kisiel. Z każdej potrawy odkładano po jednej łyżce dla głodnych dusz. Obiad składał się z dziewięciu potraw: kutii, kapusty, mięsa, krupniku na mięsie ze świni, krupniku na baraninie, krupniku z kaszy, krupniku z pierogiem, jajecznicy z sadłem, suchego sera. W Dzień Zaduszny wystrzegano się wszelkich robót przy lnie i przędziwie, aby oczy „nie zapruszyły się” duszyczką. Lud wierzył, że w noc poprzedzającą dzień zaduszny powstaje w kościele wielka jasność a przed ołtarzem o północy modlą się wszystkie dusze. Później każda z nich odwiedza progi swojego dawnego ziemskiego domostwa. Wieczorem nie można było wylewać wody, aby nie oblać przybyłych z zaświatów dusz. Domownicy kładli się wcześniej spać, aby im nie przeszkadzać. W  nocy drzwi kościołów były otwarte, aby dusze zmarłych mogły wejść i odpocząć. Ludzie opowiadali sobie o wydarzeniach, jakie tej nocy rzekomo miały miejsce w kościele. 

W 1779 r. archidiakon lubelski Józef Olechowski zakazał urządzania uczt zaduszkowych.

 

 

Zobacz także  Brytyjski wokalista James Harries na scenie Trzeciego Księżyca

There are no comments yet.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).